Subject: Loa küsimine uuringule “Elanikkonnas aja jooksul toimunud muutused erinevate vähivormide levimuses, esinemissageduses ja patsientide ellujäämises - uuring OHDSI andmevõrgustikul”
From: "Kaia Kask" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Cc: "Raivo Kolde" <[email-masked]>, "Marek Oja" <[email-masked]>
Date: Fri, 15 May 2026 16:43:15 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lp Sotsiaalministeerium

Eesti bioeetika ja inimuuringute nõukogu (EBIN) on andnud loa uuringu
“Elanikkonnas aja jooksul toimunud muutused erinevate vähivormide
levimuses, esinemissageduses ja patsientide ellujäämises - uuring OHDSI
andmevõrgustikul” jaoks (24. märts 2026 nr 1.1-12/837).

Uuringu eesmärk on analüüsida Eesti elanikkonna erinevate vähivormide (va
mittemelanoomne nahavähk) levimust ja esinemissagedust ning hinnata
patsientide lühi- ja pikaajalist ellujäämist.

Uuring toimub OHDSI võrgustikus viies riigis, sh Eestis. Kasutatakse
EST-Health-30 andmeid, et kirjeldada erinevate vähivormide (va
mittemelanoomne nahavähk) levimust ja esinemissagedust ning hinnata
patsientide lühi- ja pikaajalist ellujäämist Eestis 2012–2026.
EST-Health-30 andmestiku aluseks on 30% juhuvalim Eestis alates 2012.
Aastast tervishoiuteenuseid tarbinud Eesti elanikest (andmesubjektid),
mille suurus on hetkel ~488 000 inimest.

Uuringu läbiviimiseks kasutatakse EST-Health-30 uuringu andmestikku.
Vastavalt EST-Health-30 uuringu eetikakomitee taotlusele (1.1-12/2793) ja
Sotsiaalministeeriumi loale (1.5-20/2833-2) on meil lisaks eetikakomitee
loale kohustus küsida EST-Health-30 uuringu puhul täiendavate
uurimisküsimuste uurimiseks luba ka Sotsiaalministeeriumilt.

Käesolevaga palume Sotsiaalministeeriumilt luba ülaltoodud uuringu
läbiviimiseks.

Eetikakomitee otsus, mis sisaldab m.h uuringu taotlust, on lisatud
käesolevale kirjale (digidoc konteiner manuses). Uuringu läbiviimine ei
vaja täiendavaid andmeväljastusi ega täiendavat EBIN luba, vaid justnimelt
andmeomaniku ehk Sotsiaalministeeriumi luba.

Kinnitame, et andmete taotlemisel oleme lähtunud eesmärgipärasuse ja
võimalikult väheste andmete kogumise põhimõtetest.

Tegemist on rahvusvahelise uuringuga, mille raames viime läbi analüüsi
standardiseeritud uuringukoodiga: meile antakse uuringukood, mille
käivitame oma andmetel ning valideerime tulemuste vastavust protokollile.
Käesoleva uuringu raames väljastatakse ainult protokollis ette nähtud
informatsiooni protokollis defineeritud uuritavate kohta.

Vastavalt uuringu protokollile on vajalikud järgmised andmeallikad:

*	Epikriisid (ambulatoorne, statsionaarne, kodu- ja iseseisva
statsionaarse õenduse, koduõenduse ning päevaravi epikriisid), saatekirjad
ja saatekirja vastused sisaldavad kliiniliselt detailset infot
diagnooside, vähi staadiumi ja leviku (nt TNM-klassifikatsiooni),
analüüside ja protseduuride tulemuste ning raviskeemide kohta. See info on
oluline nii uuringugruppide defineerimisel kui ka kirjeldamisel.
*	Retseptide ja immuniseerimise andmeid kasutatakse uuritavate
ravimikasutuse kirjeldamiseks ja uuringugruppide võrdlemiseks.
*	Vähiregistri andmed on vajalikud vähi diagnoosi tuvastamiseks.
*	Surma põhjuste registri andmed on vajalikud surma fakti ja põhjuse
tuvastamiseks.

Uurijate nimel

Kaia Kask, PhD

Juhiabi/Assistant

Andmeteaduse õppetool/Chair of Data Science

Arvutiteaduse instituut/ Institute of Computer Science

Tartu Ülikool/ University of Tartu

Narva mnt 18

51009 Tartu

ESTONIA